Op donderdag 9 december werd in de Commissie Interne Markt en Consumentenbescherming van het Europees Parlement mijn rapport over de nieuwe Europese wet over batterijen en accu’s voor elektrische auto’s met een grote meerderheid aangenomen. Ik wil de toekomst van de Europese industrie garanderen door onze hoge Europese technische, milieu- en sociale standaarden ook op niet Europese bedrijven toe te passen die in de EU zaken doen. Zo krijgen Nederlandse en Europese bedrijven eindelijk een echte kans op de wereldmarkt.
De Europese Interne Markt als hefboom
Voor een succesvolle energietransitie en om het doel van een klimaatneutrale Europese economie in 2050 te bereiken, hebben we 19 keer zoveel batterijen nodig dan nu, vooral voor elektrische auto’s en thuisbatterijen. Als groot economisch blok met 460 miljoen inwoners hebben we een enorme economische slagkracht, die we met deze nieuwe wetgeving nu inzetten als hefboom om meerdere doelstellingen te bereiken: het stimuleren van de opbouw van een sterke Europese industrie voor autobatterijen met de bijbehorende hoogwaardige werkgelegenheid, waardoor we minder afhankelijk worden van niet-Europese producenten, en het verbeteren van de concurrentiepositie van Europese bedrijven in de wereld.
Win-win: waarden zijn onze kracht
Door onze hoge Europese sociale- en milieustandaarden voor toegang tot de Europese markt ook toe te passen op producenten van buiten de EU, dragen we tevens bij aan betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijkere productiemethoden elders in de wereld. Op deze manier exporten wij behalve autobatterijen ook onze waarden. We kunnen zo tegelijk onze economische belangen behartigen als ook onze waarden uitdragen en de milieu- en klimaatdoelen helpen realiseren.
Kansen
Op dit moment produceren drie bedrijven zeventig procent van de accu’s voor elektrische auto’s: CATL, LG en Panasonic. En ook bij de top 10 zit geen Europees, of zelfs westers bedrijf. De kansen zijn dus enorm. Mede met deze wetgeving stellen we de Europese industrie in staat deze kansen te pakken en de accuboot niet te missen.
Luister naar mijn interview op BNR: Regulering accumarkt en eigen productie accu’s en batterijen
Lees mijn brief aan vice-voorzitter Maros Sefcovic van de Europese Commissie met verzoek om een 3e IPCEI batterijen zo op te zetten dat EU-landen op elk moment kunnen beslissen om deel te nemen: