De vruchten van de Europese interne markt

Op maandag 4 januari, de eerste werkdag van het jaar 2021, bezocht ik ‘Shop Apotheke‘ in hun zojuist geopende logistieke centrum in de logistieke en supply chain hub in Sevenum, bij Venlo.

Een snelgroeiende, sinds 2001 bestaande internet apotheek met meer dan 1200 werknemers, waarvan de meesten in Nederland, die nu in 7 Europese landen actief is. Een prima voorbeeld van een succesvol en innovatief e-commerce bedrijf dat er niet was geweest zonder de Europese interne markt, waarvan Nederland de vruchten plukt qua economische groei en werkgelegenheid.

Deze investering in Sevenum is er immers voor een belangrijk deel gekomen vanwege de in volle gang zijnde invoering van het digitale doktersrecept in steeds meer de EU-landen. EU-regels over grensoverschrijdende gezondheidszorg schrijven immers voor dat EU burgers in alle 25 deelnemende EU-landen uiterlijk in 2025 gebruik moeten kunnen maken van een digitaal doktersrecept. Dat recept moet ook in een ander land dan hun thuisland kunnen worden gebruikt. Hiermee komt een goed functionerende Europese interne markt voor apotheken een grote stap dichterbij. Internetbedrijven als Shop Apotheke maken nu volop gebruik van de nieuwe mogelijkheden die dat biedt.

De volgende stap voor het bedrijf is de ontwikkeling van een e-commerce platform, waardoor ook andere aanbieders in de toekomst hun producten via Shop Apotheke aan kunnen bieden. Vergelijk het maar met bedrijven als Bol.com en Amazon.

Op dit moment is de EU bezig met de broodnodige hervorming van de ruim 20 jaar oude e-commerce richtlijn, de voorstellen van de Europese Commissie voor een ‘Digital Services Act‘ (DSA) en een ‘Digital Markets Act‘ (DMA) liggen sinds 15 december vorig jaar op tafel. Het Europees Parlement begint binnenkort met de behandeling ervan. Wat mij betreft dient deze wetgeving er onder meer toe bij te dragen nog bestaande hindernissen uit de weg te ruimen en er zo voor te zorgen dat online bedrijven, klein en groot, op ooghoogte kunnen concurreren met hun collega’s en met ‘offline’ bedrijven. Zo versterken we de Nederlandse en Europese e-commerce sector en verminderen we Amerikaanse en Chinese dominantie op dit gebied.

📽 Bekijk de vlog hier via Facebook of hier via YouTube.